Snap

Globale Hotspots for folkeskoler

Globale Hotspots er i modsætning til de andre workshops en fællesbetegnelse for fem forskellige workshops. Flere af dem kan kombineres, og især kombineres med nogle af de andre workshops vi tilbyder, hvilket vil være ideelt til et heldagsprogram. Kombinér f.eks. Syrien-workshoppen og flygtninge-workshoppen for et bredere perspektiv på samme problemstilling.

De individuelle konflikter behøver vi næppe præsentere i denne borchure, men måden vi arbejder med dem på er interessant at uddybe. Vi mener nemlig, at man forstår en konflikt allerbedst, ved at snakke med folk der har levet og stadig lever den. Derfor bestræber vi os på altid at stille op til en workshop, med repræsentanter for den befolkningsgruppe der er i fokus. Hvis vi eksempelvis afholder en workshop om Israel/Palæstina-konflikten, vil vores team inkludere en israeler og en palæstinenser, der kan fremlægge konflikten set fra deres synspunkt, og diskutere den sammen med eleverne. Sådan bringer vi verden ind i klasselokalet.

Emner vi typisk vil inddrage i workshoppen:

  •  – Teori om konflikt og konfliktløsning. Findes der en uløselig konflikt?
  •  – Historie og fakta bag konflikten.
  •  – Konflikternes konsekvenser for Danmark.
  •  – Kulturelle normer og identitet.
  •  – Mulige aktiviteter: The Albatross Culture (Fordomme og kultur), The Island (Forhold mellem normer og identitet)
  •  – Gruppearbejde om delemner i konflikten, og efterfølgende præsentation af arbejdet.

 

Hvilke fag og kompetenceområder passer denne workshop til?

  •  – Historie: Forståelse for det globale samfund, Danmarks historiske rolle i verden, forståelse for samspillet mellem fortid, nutid og fremtid, løsningsforslag på historiske problemstillinger, overblik over hvordan samfundet har udviklet sig.
  •  – Engelsk: Mulighed for at kommunikere på engelsk med mennesker fra hele verden, styrke interkulturelle kompetencer, argumentere for synspunkter baseret på engelsksprogede tekster og mediestof, sammensætte en skriftlig og mundtlig præsentation på flydende engelsk.
  •  – Samfundsfag: Mulighed for på reflekteret vis at tage stilling til forskellige internationale, regionale og nationale samfundsmæssige problemstillinger,stillingtagen til politiske, økonomiske, sociale og kulturelle problemstillinger, mulighed for at anvende samfundsfaglige metoder.